O kolekcjonowaniu słów


Kilka lat temu w moje ręce wpadła książka Markusa Zusaka pt. "Złodziejka książek". Do dziś pamiętam pewien cytat, który dosyć mocno przykuł wówczas moją uwagę... Można powiedzieć, że ta książka była właśnie o tym. O słowach. Ona była słowami. Jest słowami. Polecam każdemu - ale znów, nie chcę tutaj pisać recenzji. Miało być o kolekcjonowaniu słów, tak mówi tytuł. No to właśnie o tym będzie. Ach, wróćmy - oto wyżej wspomniany cytat:

Nienawidziłam słów i kochałam je.  Mam nadzieję, że nauczyłam się ich używać. 

Bardzo prosty, prawda? Niby nic wielkiego... Ale coś jednak mnie w nim zachwyciło i zdumiało. Mam tu na myśli sposób traktowania słów. Nienawiść i miłość. Pomyślałeś kiedyś jak traktujesz słowa? Czy w ogóle zwracasz na nie uwagę? Słowa mogą być i ładne, i brzydkie. Słowa to litery układające się w większą, doskonałą całość - całość, która działa na nas, na nasze wszystkie zmysły - czujemy słowo, widzimy, a nawet smakujemy. Gorzkie i słodkie słowa. Przyjemne i nieprzyjemne. Delikatne i brutalne. Umiesz ich używać?

Nienawidzę słów i kocham je. Kocham całym sercem - tak bardzo, że zaczęłam je zbierać, zwyczajnie, żeby mi nie umykały. Czy można kolekcjonować słowa? Jasne, że można. Jak to zrobić? Hmm, najpierw odpowiedz sobie na pytanie, co według ciebie kryje się pod słowem 'słowo'. Wiem, wyszło mi z tego masło maślane - no cóż, czasem się tak dzieje.

Mam taki mały notes w kwiatki, do którego te słowa już od kilku lat wkładam. Szczególne miejsce znajdują tam najróżniejsze cytaty. Jest też trochę poezji i  tekstów piosenek. Lubię określać to wszystko mianem "cieni słów". Bo właśnie tym są dla mnie kreślone na papierze literki. Cieniem słów rzuconych na wiatr... "Kolekcjonowanie" niezwykle ułatwił mi też Internet. Niektóre cytaty zamieszczam tutaj. Stworzyła się już z tego niezła biblioteczka. 

Uwielbiam wracać do tych cieni słów przy kubku dobrej herbaty. Siadam, biorę do ręki mój notes w kwiatki i zastanawiam się - dlaczego akurat to zdanie zostało w tamtym momencie mojego życia przeze mnie wyróżnione? co wtedy czułam? czy wpłynęło na to jakieś wydarzenie? czy z tym tekstem wiąże się jakaś historia?

Znajdź jakiś ładny notatnik.
Weź do ręki coś, czym lubisz pisać.
Zacznij kolekcjonować słowa.
Słowa, które poruszyły twoje serce, twoją duszę.
Wchodzisz w to?

Jeśli możecie, proszę, podzielcie się ze mną swoim ulubionym cytatem... Albo i dwoma. Albo iloma tam chcecie. Przyjmę każdą ilość. 

- Kolekcjonerka Słów


1. Grafika z okładki książki autorstwa Markusa Zusaka pt. "Złodziejka książek"

9 komentarzy:

  1. Mój ulubiony cytat to "Kiedy jest najciemniej wtedy blyska znow nadzieja" Tolkien.


    I tak PS: Proszę nie odbierz tego jako urazy ale słowa=wypowiadamy, wyrazy=piszemy. Po prostu nie moglam przejsc obojetnie, skoro walkowali mi to w glowe dwa lata :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetny cytat! Dzięki, człowiek uczy się czegoś każdego dnia :D Chyba używam w tym wypadku wyrazu "słowo" ze względu na cytat ze "Złodziejki książek"... Brzmi w tym kontekście tak ładnie, a nawet troszkę poetycko. W każdym razie - bardzo dziękuję za lekcję polskiego... Nadal miewam z nim problemy. Pozdrawiam ciepło, miłego dnia! :)

      Usuń
  2. Muszę zacząć tak robić! Jest wiele cytatów, które kiedyś zmotywowały mnie do działania i wpłynęły na moje samopoczucie w naprawdę pozytywny sposób :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, a takie "kolekcjonowanie" umożliwia wracania po pewnym czasie do tych cytatów. Pozdrawiam! :)

      Usuń
  3. ale pięknie! prowadziłam kiedyś podobnego bloga, no ale w końcu przerzuciłam się na podróże. daje lajka i będę wpadać ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. o, a masz fanpage? nie mogę znaleźć :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej! Niestety nie, ale mam w planach założenie, zobaczę, czy coś się uda :D Może to dobry pomysł, bo piszę troszkę nieregularnie... Dziękuję za miłe słowa :D Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Słowa są Wszystkim. W Słowach zamknięte jest tak wiele, a Słowa, które piszemy mają moc stawania się rzeczywistością :)

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do dzielenia się swoimi przemyśleniami i do dyskusji! Miłego dnia! Ania ☺

Copyright © 2014 Bezpustkowie , Blogger